Ringankan Blog dengan Lazyload Image Script

Image result for lazyload
Assalamualaikum...

Apa itu Lazyload script ni? Lazyload script ni akan mengurangkan loading images dalam blog korang .Image akan loading bila korang scroll ke bawah dahulu.Baru full image keluar. Automatically,ini akan mengurangkan loading blog.Blog akan jadi lebih cepat loading sebab image akan loading bila scroll je .Menarik kan?. Dah ada solutionnya apa tunggu lagi.Jom tambahkan Lazyload script ni dalam blog.

1. Log in account Blogger
2. Automatically akan ke window dashboard >> Template >> Edit HTML
3.Cari code </head> [untuk memudahkan pencarian tekan cltrl+F serentak dan masukkan code </head> didalam search box]
4. Copy kod ni dan pastekan sebelum kod </head> yang korang cari tadi .
<script type="text/javascript" src="http://static.tumblr.com/bmdsqsc/8mXm7q8vn/jquery.js"></script> <script type="text/javascript" src="http://static.tumblr.com/bmdsqsc/ogWm7q8w1/lazyload.js"></script> <script type="text/javascript" charset="utf-8"> var $j = jQuery.noConflict(); $j(function() { if (navigator.platform == "iPad" || navigator.platform == "iPhone") return; $j("img").lazyload({ placeholder : "http://static.tumblr.com/twte3d7/RSvlio0k5/grey.gif", effect: "fadeIn", }); }); </script>
5. Preview template.
6. Kalau nampak perubahan kelajuan loading blog,save.

Okay,simple je kan. Jangan lupa apply masuk dalam blog korang ye..Takde la jenuh nak tunggu blog loading.Blog akan jadi mesra alam gitu.

loading...